Ontbijtsessies

11 dec 2019
MMV-congres 2019: Opleiden over grenzen Congrescentrum NBC, Nieuwegein

Ontbijtsessies:

Een inspirerende start van de dag. Onder het genot van een ontbijt doe je mee aan een interactieve sessie over een specifiek onderwerp. Op deze manier kunnen files worden vermeden en kan nog meer uit het congres worden gehaald. Er kan gekozen worden uit 2 verschillende inspiratiesessies geef bij inschrijving uw voorkeur aan.

1

Het verborgen curriculum, grenzen in opleiden…

Relevant voor:

AIOS, OPG, OPL, OWK

Yolande Witman (organisatieadviseur en onderzoeker)

De ongeschreven regels over gezagsverhoudingen en omgangsvormen in de medische wereld leren artsen tijdens hun opleiding in het zogenaamde verborgen curriculum. Deze regels zijn de afgelopen jaren weinig veranderd. In deze sessie gaat Yolande Witman, organisatieadviseur en onderzoeker, in op de essentie van dit verborgen curriculum. Wat is de functionaliteit, wat is de rol van schaamte? Wanneer ga je de grens over en is er sprake van teaching by humiliation? Hoe kun je als opleider hierin het goede voorbeeld geven en vooral de kracht van het verborgen curriculum meer tot zijn recht laten komen?

2

Meditatie is goed voor je brein

Relevant voor:

AIOS, OPG, OPL, OWK

Steven Laureys (neuroloog en onderzoeker)

Werkt meditatie en kunnen we het gebruiken als zorgverlener in onze praktijk, voor studenten en voor onszelf of is het zweverig tijdverlies? Steven Laureys, neuroloog en schrijver van het ‘No-nonsense meditatieboek’, bespreekt tijdens deze ontbijtsessie het wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van meditatie op de hersenen (onder meer door een studie met meditatie-expert en vertaler van de Dalai Lama: Matthieu Riccard). Je hoeft echter helemaal geen monnik te zijn om de positieve veranderingen van meditatie te ervaren. Meditatie en mindfulness oefeningen hebben Steven Laureys persoonlijk veranderd. Sindsdien deelt hij graag de klinische studies naar de werking van meditatie en de effecten op lichaam en geest. Tien minuutjes per dag kunnen al een significant verschil maken. Minder stress, angst en pijn, een positieve impact op onze slaap, immuunsysteem en bloeddruk zijn slechts enkele bewezen voordelen.