‘Aios moeten al vroegtijdig met technologische innovaties leren omgaan’

Hoe zorg je ervoor dat aios tijdens hun opleiding meegenomen worden in technologische ontwikkelingen? Daar buigt Julia d’Hooghe, aios longgeneeskunde in Amsterdam UMC locatie VUmc, zich over binnen Opleiden 2025. Tijdens haar promotieonderzoek kreeg ze te maken met de ziekenhuisafdeling Biomedical Engineering. ‘Ik wist niet eens van het bestaan. In mijn opleiding geneeskunde had ik daar niks van meegekregen. De samenwerking met die afdeling was voor mij een openbaring.’

Voor haar promotie deed d’Hooghe onderzoek naar een nieuwe behandeltechniek voor ernstig astma: bronchiale thermoplastiek. ‘Om meer informatie van de luchtweglagen te krijgen maakten we gebruik van optical coherence tomography (OCT), een imaging techniek die niet eerder in de longgeneeskunde werd toegepast. Je moet dan eerst uitzoeken wat je met deze data kan en hoe je de data gaat verwerken. Hierbij heb ik veel hulp gehad van de afdeling Biomedical Engineering van het ziekenhuis.’ Zo moest ze de OCT-data van de luchtwegen aanvankelijk verwerken door in een tekenprogramma met de hand lijntjes te trekken. ‘Met deze afdeling hebben we dat tijdrovende werk kunnen automatiseren. Je begrijpt dat ik behoorlijk overtuigd ben van de meerwaarde van die samenwerking en het belang van technologische innovaties.’

Nieuwe thema’s in de opleiding

‘Technologische innovaties’ is één van de onderwerpen van het deelproject Nieuwe thema’s van project Opleiden 2025. Deze projectgroep ontwikkelt flexibele vormen om nieuwe ontwikkelingen en innovaties te integreren in alle medisch-specialistische vervolgopleidingen. De ambitie is om opleidingsmateriaal te ontwikkelen dat individueel inzetbaar is, naar behoefte en passend bij elke vervolgopleiding. Naast technologische innovaties zijn dat thema’s als leefstijlinterventies en samen beslissen.

Passie voor innovatie

In elke vakgroep moet in ieder geval één persoon goed op de hoogte zijn van technologische innovaties, vindt d’Hooghe. ‘Echt niet iedereen hoeft daar een passie voor te ontwikkelen of erin verder te gaan. Aandacht voor technologie in de medisch-specialistische vervolgopleidingen kan in gradaties.’ Met een basis voor alle aios en voor mensen met ambitie in de richting van medische technologie een meer gespecialiseerd verdiepingstraject, legt ze uit. ‘Ik denk dat het voor elke specialist essentieel is om globaal te weten wat er op technologisch gebied speelt, in het ziekenhuis en daarbuiten. En met name met wie je kunt brainstormen en samenwerken.’

Vertrouwen in vernieuwing

d’Hooghe: ‘Technologische ontwikkelingen in de zorg blijven toenemen. Ik vind het belangrijk dat aios leren om vernieuwing met vertrouwen tegemoet te treden. Daarom is het van belang dat we er in onze opleiding al vroegtijdig mee leren omgaan.